HersenStrijd Fonds zet zich in voor een beter en sneller herstel na ernstig hersenletsel. Het fonds focust zich op belangrijk wetenschappelijk onderzoek naar acuut en ernstig hersenletsel om persoonlijke monitoring en behandeling te verbeteren. Het fonds denkt ook mee met maatregelen die ernstig hersenletsel kunnen voorkomen. Zij promoten veiliger fietsverkeer met het dragen van een fietshelm. Het promoten van het dragen van een fietshelm past goed bij de uitgangspunten van de Alliantie Stop verkeersongevallen.
Hersenstrijd Fonds promoot veiliger fietsen met het dragen van een fietshelm
Marcel Aries, neuroloog-intensivist MUMC+ en lid van het HersenStrijd Fonds vond het belangrijk om mee te werken aan de ontwikkeling van de gratis online training voor fietsers en e-bikers. “Het aantal verkeersongevallen is de afgelopen jaren met tientallen procenten gestegen, vooral onder fietsers. En dat terwijl onze minister naar 0 slachtoffers in 2050 wil toewerken. Mensen moeten uiteraard blijven fietsen (liefst op eigen kracht) maar wel op een veilige manier en in een veilige omgeving. In de ziekenhuizen zien we de redenen waarom het elke dag toch misgaat: alcohol in het verkeer, geen verlichting, afleiding door bellen of muziek luisteren, hoge snelheden of verkeerde inschatting. Maar we zien ook slachtoffers die gewoon dikke pech hebben gehad (plotse ijzel, windvlaag, sturen in elkaar, falend materiaal) waarbij we hopen dat de fietser toch in ieder geval zijn hoofd had beschermd. Bewustwording van de ernst van een verkeersongeval is de reden waarom we hopen dat trainingen en voorlichting gaan helpen om het aantal verkeersslachtoffers te laten dalen.”, aldus Marcel.
Marcel Aries, neuroloog-intensivist MUMC+ is te zien in de videotraining.
Waarom werken aan verkeersveiligheid?
In de afgelopen jaren heeft het aantal verkeersongevallen in Nederland een alarmerend hoogtepunt bereikt. Volgens Smart Traffic Accident Reporting zijn jaarlijks 430.000 mensen betrokken bij verkeersongevallen. Ondanks de voortdurende inspanningen heeft de overheid erkend dat zij niet in staat is haar doelstelling te verwezenlijken om het aantal verkeersongevallen vóór 2030 te halveren. De voorspelling is dat het aantal verkeersongevallen de komende jaren zelfs verder toeneemt. Als reactie hierop hebben meerdere maatschappelijk betrokken organisaties de krachten gebundeld en de Alliantie Stop Verkeersongevallen opgericht, met als doel het voorkomen van 10.000 verkeersongevallen.
Marcel Aries benadrukt: “Als we kijken naar ongevallen met fietsen en e-bikes, zien we dat in 2022 ongeveer 4.000 kinderen onder de 12 jaar met hersenletsel op de spoedeisende hulp van ziekenhuizen belandden. Opvallend is dat meer dan 50% van de fietsslachtoffers met hersenletsel ouder is dan 55 jaar. Daarnaast worden er ook meer slachtoffers waargenomen in de categorie middelbare scholieren tussen 12 en 17 jaar, die hoogstwaarschijnlijk fietsend naar school gaan.”
De videotraining voor fietsers en e-bikers is gratis te bekijken.
Betere afstemming tussen weggebruikers
Met het doel van 10.000 minder verkeersongevallen per jaar willen we de verkeersveiligheid in Nederland flink vergroten. Dat doen we met e-Driver, een online trainingsplatform dat bestuurders stimuleert om veilig te rijden. e-Driver helpt medewerkers hun risicobewustzijn te verhogen en handelingsperspectief te verbeteren en zo verkeersrisico’s te verkleinen. En dat betekent: minder verkeersongevallen. De effectiviteit van het programma is aangetoond door TÜV Rheinland.
Doordat werkgevers niet alleen hun eigen medewerkers ondersteunen, maar ook schoolgaande kinderen, autorijdende senioren, fietsers en e-bikers, raken steeds meer weggebruikers beter op elkaar ingespeeld. Zo maken zij samen het verkeer veiliger. Voor iedereen!